B - KÖRKORT (personbil och lätt lastbil)

OLYMPIA TRAFIKSKOLA – Körkort fort! – för både manuell bil och automatare!

Ta ditt körkort i Helsingborg!

Välkommen till oss på Olympia Trafikskola för din körkortsutbildning!
Här kan du ta körkort både för manuellt växlad bil och för automatare!

Vi välkomnar dig som aldrig suttit bakom ratten tidigare, dig som redan  har kommit i gång och kört hemma eller dig som bara vill vässa kunskaperna inför körprovet.

Ett bra tips är att köpa ett Kom-igång-paket när du påbörjar din körkortsutbildning – då bjuder vi på Risk 1:an! Du hittar en komplett prislista under ”Priser”.

Vägen till Körkort:

1. Skaffa körkortstillstånd:
  • För att få lov att övningsköra måste du ansöka om körkortstillstånd. Gå in på www.transportstyrelsen.se  (Vägtrafik – Körkort – Ta körkort) så hittar du en länk direkt till ansökan där du får besvara frågor om din hälsa. Du behöver ha ett  bank ID för att kunna göra ansökan. Från och med 2018 är ansökan avgiftsbefriad.
  • Du ska dessutom göra ett syntest hos en optiker. Normalt tar det 1-3 veckor att få sitt tillstånd godkänt, men det kan ta betydligt längre tid än så ibland.
  1. Gå Introduktionskurs för handledare och elev:
  • Om du vill övningsköra privat måste både du själv och din handledare ha gått en Introduktionskurs.
    En kurs är giltig i 5 år och man behöver inte göra om kursen om man skaffar en ny elev eller handledare under den här perioden. Dock måste handledaren göra en ansökan till Transportstyrelsen för varje elev som hen ska köra med.) Just nu har vi inga Introduktionskurser planerade här på Trafikskolan, men du kan gå kursen hos någon annan och boka körlektioner här hos oss ändå.

B-körkort, körkort i Helsingborg
Privata bilder från Volkswagens utställning i Wolfsburg
B-körkort, körkort i Helsingborg

1. Teori- och körutbildning
  • Är du ännu inte fyllda 17 år så kan du ta det lite lugnt med teorin så länge och ägna dig mer åt att övningsköra. Annars är det bäst att varva teori med praktik, så att de båda delarna går hand i hand och hjälper dig att förstå hur trafiken fungerar ute i verkligheten.
  • När du köper ett Startpaket får du dina teoriböcker samt ett eget inlogg till Trafikskola online, där du har tillgång till det mesta du behöver under din utbildning. Här finns t.ex. körkortsfrågor och tester, och du kan själv boka körtider med våra lärare.
  • Du kan arbeta med teorin antingen hemifrån eller på trafikskolan där vi har datorer som du kan låna
  • Din handledare är alltid välkommen att åka med under din körlektion.
  1. Riskutbildningarna
  • Riskutbildningarna är obligatoriska och måste vara godkända innan du kan göra proven på Trafikverket.
  • Riskutbildning 1 är en föreläsning om riskfyllda beteenden på cirka 3 timmar som vi rekommenderar att du gör i början av din körkortsutbildning.
  • Riskutbildning 2 är övningar på särskild halkbana och ska göras i slutet av din utbildning. Din lärare planerar in ett lämpligt datum efter att du har klarat av vissa moment i din kör- respektive teoriutbildning.
  1. Prov på Trafikverket
  • Kunskaps- och körprov bokas med några dagars mellanrum när din lärare anser att du är redo för proven. Vi planerar proven i god tid, oftast flera veckor i förväg, så att du hinner repetera din teori och köra färdigt återstående övningsmoment. Det är viktigt att du är en säker och riskmedveten förare när provdagen kommer! Från mars 2020 gäller en ny regel: du måste vara godkänd på kunskapsprovet för att få lov att göra ditt körprov. Ett godkänt kunskapsprov är giltigt i 4 månader.

B-körkort, körkort i Helsingborg B-körkort, körkort i Helsingborg